FAQ

1. Hva er Hurtigbolig?
Hurtigbolig.no er en annonseplattform som enkelt og trygt hjelper boligselgere med å selge boligen til bolikjøpere. Dette digitale verktøyet leder boligselger og boligkjøper sømløst gjennom hele salgsprosessen – fra takst og boligannonse til kontrakt og oppgjør. Boligselger fyller inn informasjon om boligen og fastsetter ønsket salgspris. Boligkjøper oppretter profil og legger inn sitt søkefilter. Når en bolig(selger) treffer kriteriene til en boligkjøper, så kobler vertkøyet disse to sammen og det avtales video eller fysisk befaring.  Resten av prosessen tar Hurtigbolig.no og erfarne fagfolk seg av.

Disse stegene gjør boligselger selv: Skrive boligannonse (informasjon og bilder), fylle ut egenerklæring, gjennomføre video eller fysisk befaring, laste opp annnen relevant dokumentasjon, inngå avtale om salg ved ønsket salgspris, og stille på overtakelse.

Disse stegene gjør boligkjøper selv: Sette ønskede kriterier for aktuelle boliger, holde av en bolig som ønskes kjøpt, gjennomføre video eller fysisk befaring, lese gjennom all dokumentasjon, inngå avtale om kjøp ved akseptert kjøpspris, og stille på overtakelse.

Det Hurtigbolig.no fikser: Nødvendig dokumentasjon, publisering av boligannonse på Hurtigbolig.no slik at den blir tilgjengelig for potensielle kjøpere, verktøy for kommunikasjon mellom selger og kjøper, bestillingssystem av profesjonelle tjenester som tilstandsrapport, oppgjør (og foto ved behov) og ordentlig kjøpekontrakt.

Det fagfolk tar seg av: Vi henter inn ekspertise som ordner takst/tilstandsrapport, foto (og evt. plantegning) og oppgjør.

Oppsummert: Med Hurtigbolig.no selger du boligen din til en fast pris, som du som boligselger, er fornøyd med (markedspris). Boligkjøpere - kjøper boligen  Det er enkelt og trygt. Her kan du les mer om hvordan Hurtigbolig.no fungerer.
2. Hvordan fungerer Hurtigbolig.no?
Hurtigbolig.no er et verktøy effektivt, trygt og enkelt hjelper boligselgere med å selge bolig og boligkjøpere med å kjøpe bolig - fra egenerklæring, til kontrakt og oppgjør. Verktøyet legger til rette for at boligselger skal kunne opprette annonse, laste opp relevant dokumentasjon/bilder og bestille nødvendige tjenester som takstrapport og oppgjør (evt. fotograf). Verktøyet gir boligkjøpere tilgang til relevante annonser som er aktuelle å kjøpe.

Egenerklæring og annonse av boligen: Egenerklæring og boligannonse skriver selger selv. Det er anbefalt å laste opp bilder som gir et godt og sannferdig inntrykk av boligen. Det anbefales å laste opp minimum 5 bilder (Minimum fasade, stue, alle bad og kjøkken). Ved behov kan selger engasjere egen fotograf eller bestille fotograf via Hurtigbolig.no. Prisantydningen setter boligselger selv. Les her for mer informasjon om hvordan komme frem til en fornuftig prisantydning.

Visning/befaring: Når en boligselger og boligkjøper har avtalt enten digital video visning eller fysisk visning, så gjennomføres visningen av selger og kjøper. Her kan selger, som kjenner boligen sin best, presentere boligen på en god og sannferdig måte. I tillegg kan kjøper få et godt inntrykk av boligen og evt, stille spørsmål til selger. Det anbefales å bruke sjekkliste for video/fysisk befaring - slik at begge parter er inneforstått med hva som har blitt spurt om og hvilke svar som er gitt.

Avtale om kjøp: Dersom kjøper ønsker å kjøpe boligen til den prisantydningen (fastpris) som selger er villig til å selge boligen for - etter gjennomført visning, så signerer begge parter en avtale om kjøp/salg. Eventuelle forbehold må inkluderes i kontrakten og leses/godkjennes av begge parter (som f.eks. overtakelse dato, at hvitevarer skal medfølge,  feil som avdekkes i takstrapporten eller lignende).

Kontrakt og oppgjør: Selger og kjøper tilsendt kjøpekontrakt på epost. Kjøpekontrakten signeres trygt og enkelt med BankID. Det er ikke nødvendig med kontraktsmøte. Oppgjøret gjennomføres av et oppgjørsselskap og sikrer at eiendommen overføres som den skal, og at kjøpesummen innbetales til rett tid. Bestilles oppgjør via Hurtigbolig.no, så er det Norsk eiendomsoppgjør AS som håndterer prosessen, men du står fritt til å bestille oppgjør hos noen andre.

Da er salget gjennomført - det er ikke noe eksakt fasitsvar på hvor lang tid prosessen tar, men erfaringsmessig tar et salg mellom 7 og 14 dager. Beregne gjerne litt god tid for å være på den sikre siden.
3. Hvem kan bruke Hurtigbolig.no?
Hurtigbolig er ment for boligselgere som ønsker å selge privatbolig(er) og boligkjøpere som ønsker å kjøpe privatbolig(er), (ikke næring). 

Dersom boligselger skulle angre eller ønsker å selge med megler underveis i prosessen, så kan boligselger ta med all dokumentasjon som er utarbeidet og bestilt via Hurtigbolig.no til en aktuell megler (takst/tilstandsrapport, øvrige dokumenter og evt. foto ). Dette er dokumenter selger må ha når boligen skal selges, uavhengig av salgsform.

Dersom du som boligselger eller boligkjøper lurer på om Hurtigbolig.no er riktig alternativ for din del, så er det bare å ta kontakt.

Kontakt oss ved å trykke på ikonet nede til høyre på nettsiden (chat) eller sende epost til post@hurtigbolig.no. Chatten er åpen mellom 09.00 - 20.000 på ukedager og mellom 12.00 - 17.00 i helger. På hverdager er vi tilgengelig på telefon xx xx xx xx mellom 09.00 - 16.00.
4. Hvem står bak Hurtigbolig.no?
Hurtigbolig.no er utviklet og driftes av et team med bakgrunn fra it-utvikling, selskaps drift, eiendomsmegling og digitale markedsplasser. Med lang erfaring fra eiendomsbransjen, oppgjørsprosesser, digitale markedsplasser og digital sikkerhet - så er Hurtigbolig.no et enkelt, trygt og effektivt verktøy som hjelper boligselger med å selge bolig og boligkjøper med å kjøpe bolig.
5. Er Hurtigbolig.no eiendomsmegling?
Nei, Hurtigbolig.no er et digitalt verktøy som hjelper boligselger med å selge bolig og boligkjøper med å kjøpe bolig. Vertkøyet leder boligselger og boligkjøper sømløst gjennom hele salg/kjøpsprosessen. Kontrakt og oppgjør gjennomføres av oppgjørsselskap med konsesjon. Oppgjøret kan bestilles via Hurtigbolig.no eller at selger finner et eget oppgjørsselskap.

Vertkøyet er bygget på eiendomsmeglere og advokaters erfaring, slik at boligselger og boligkjøper kan føle seg trygg på at vertkøyet legger til rette salgsprosessen på en ordentlig måte og i henhold til norsk lov.

Nei, Hurtigbolig.no.no er en tjeneste som hjelper deg med å selge bolig, hytte eller tomt selv, enkelt og trygt. Verktøyet er digitalt og leder deg sømløst gjennom hele salgsprosessen – fra takst og boligannonse til kontrakt og oppgjør.

Les mer om Hurtigbolig,no og hvordan det fungerer.
6. Hvor lang tid tar det å selge via Hurtigbolig.no?
Det er ikke noe eksakt fasitsvar, men normalt kan et salg gjennomføres på mellom 7 til 14 dager. Selger bruker i gjennomsnitt mellom 2 - 5 timer, selv, på hele salgsprosessen. Det er alltid lurt å beregne litt god tid for å være på den sikre siden.
7. Hvor lett er det å selge via Hurtigbolig.no
Det er ingen eksakt fasit på hvor lett det er å selge boligen via Hurtigbolig.no eller ved salg via tradisjonell eiendomsmegler. Ved tradisjonell salgsmåte via eiendomsmegler, så er det markedet/interessenter som avgjør hvor fort boligen blir solgt. Dette kan variere fra ulike årstider/sesonger, geografi og andre faktorer. Ved salg via Hurtigbolig.no så er det bolikjøpere i kjøpsmodus, som allerede benytter tjenesten, som får tilgang til boligannonsen, så normalt vil det ta kort tid å avklare hvor hurtig boligen blir solgt. Dersom ingen kjøpere hos Hurtigbolig.no har valgt å kjøpe boligen, så kan boligselger enten endre på salgskriteriene eller prøve å selge boligen på andre måter - som via tradisjonell eiendomsmegler.
8. Hvor mye arbeid er det å selge boligen via Hurtigbolig.no
Det mest tidkrevende er å fylle ut egenerklæring, ta/laste opp bilder og fullføre annonsen. Boligselger må i tillegg ta imot byggingsfagkyndig/takstperson og evt. Fotograf. Dette må boligselger gjøre uansett om boligen selges via Hurtigbolig.no eller via andre kanaler.

Dette gjør boligselger selv ved salg via Hurtigbolig.no:

  • Skriver boligannonsen
  • Gjennomfører video eller fysisk befaring og viser potensiell(e) kjøper(e) boligen
  • Signerer kontrakt og oppgjør dersom en boligkjøper aksepterer prisantydningen satt av boligselger (fastpris).
Normalt bruker boligselgere mellom 2 og 5 timer på å selge boligen via Hurtigbolig.no.
9. Er det trygt å selge/kjøpe bolig via Hurtigbolig.no?
Å selge boligen selv er like trygt som å selge bolig via eiendomsmegler. Uansett salgsform, så er det noen forholdsregler som boligselgere bør ta.

Dette bistår Hurtigbolig.no med: Uavhengig av salgsform, så er det boligselger, som er 100% ansvarlig for at nødvendig og riktig informasjon foreligger og er overlevert til kjøper før kontrakten signeres. Via matrikkel og grunnbok, så hentes dokumentasjon på boligen automatisk. Boligselger har også mulighet til å bestille tilstandsrapport fra en byggingsfagkyndig/takstperson som beskriver bygningen sin tekniske tilstand (krav om ny rapport fra 01.01.2022). Hurtigbolig.no anbefaler å alltid ha en gyldig tilstandsrapport ved boligsalg. Det er det tryggeste både for boligselger og boligkjøper.

Det er alltid boligeier(e) som kjenner sin bolig best. Ved salg via Hurtigbolig.no, så kommuniserer boligselger direkte med kjøper, i stede for å gi informasjon til eiendomsmegler, som deretter skal videreformidle informasjonen. Boligselger er ansvarlig for eventuelle feil eller feilinformasjon som megler videreformidler både i boligannonsen, salgsoppgaven og på visning.

Vi anbefaler både boligselger og boligkjøper å tegne forsikring (boligselger og boligkjøperforsikring). Begge deler må kjøpes og signeres før kontraktsignering (via oppgjørsselskapet).

Som boligselger og boligkjøper, så er du med andre ord like godt dekket via Hurtigbolig.no som ved salg/kjøp via tradisjonell eiendomsmegler.
10. Er det trygt å kjøpe bolig via Hurtigbolig.no?
Å kjøpe bolig via eiendomsmegler eller via Hurtigbolig.no er stort sett like trygt dersom du tar de samme forholdsreglene som du som boligkjøper uansett bør gjøre ved kjøp av eiendom:
  • Les grundig gjennom tilstandsrapport og egenerklæring
  • Bruk god tid på visning (digital eller fysisk)
  • Få svar på alt du lurer på om boligen, eierforhold, nabolaget, planer og annet før du kjøper boligen.
  • Tegn boligkjøperforsikring før kontrakt signeres
Hurtigbolig.no er utviklet og driftes av et team med bakgrunn fra eiendomsmegling og oppgjørsprosesser. Det betyr at du kan føle deg trygg på at verktøyet oppfyller alle krav i henhold til norsk lov.
11. Hva om jeg som boligselger angrer underveis?
De fleste boligselgere som bruker Hurtigbolig.no får solgt boligen på en trygg, effektiv og enkel måte.

Dersom selger likevel ønsker å avslutte salgsprosessen, så er det fullt mulig gjennom hele prosessen før salgskontrakten er signert.

Derso boligselger vil igangsette salget hos oss igjen etter en stund, eller gå til en eiendomsmegler, kan boligselger bruke alt som er bestilt fra oss videre i salgsprosessen (takst/tilstandsrapport, nødvendige dokumenter og foto).

Dette er ting boligselger uansett må ha når boligen skal selges, da slippe selger å betale for dette en gang til.
12. Hvor kan Hurtigbolig.no brukes?
Som boligsleger og boligkjøper, så kan du bruke Hurtigbolig.no når som helst og hvor som helst.

I starten kommer vi til å fokusere på de største byene i Norge, men vertkøyet er digitalt og vi har takstpersoner (og evt. fotografer) over hele landet.

Hurtigbolig.no kan kun brukes ved salg/kjøp av  bolig/tomt i norge.
13. Hva koster det å bruke Hurtibolig.no for boligselger?
For boligselger er tjenesten gratis bruke (opprette annonse). Da får boligselger tilgang til veiviser for boligannonsen, egenerklæring, verktøy for bestilling av tilstandsrapport/foto, video befaring modul og kontrakt.

I tillegg trenger boligselger tilstandsrapport, nødvendig dokumentasjon og oppgjør (evt. foto). Dette er tjenester som boligselger kan hente inn på egenhånd eller bestille via Hurtigbolig.no. Vi anbefaler å bestille gjennom Hurtibolig.no, da dette er mest lettvint for deg og gjør det enklere for oss å følge deg opp under prosessen ved behov.
14. Hvor mye sparer boligsleger ved å selge boligen via Hurtigbolig.no?
De fleste boligselgere vil spare mellom 75 000 og 200 000 kroner på å selge via Hurtibolig.no, men det er vanskelig å komme med en konkret sum, da det er mange faktorer som spiller inn og som varierer fra oppdrag til oppdrag. De nødvendige tjenestene som boligselger betaler for via Hurtigbolig.no (f.eks. tilstandsrapport, foto og oppgjør), er tjenester som boligsleger uansett må betale for gjennom salg via eiendomsmegler. Boligselger sparer på å skrive annonsen og gjennomføre befaring/visning selv. I tillegg slipper selger å gi en prosentvis del av salgsummen i provisjon til eiendomsmegler. Dette kan fort bli en del penger som gjør at boligselger må “tjene inn” disse utgiftene ved høyere pris ved salg via eiendomsmegler dersom boligselger ønsker å få utbetalt f.eks. samme kapital som prisantydningen er satt til ved gjennomført salg.
15. Hvorfor skal boligselgere velge å selge boligen via Hurtigbolig.no?
Hurtigbolig.no er ment for boligselgere som ønsker et trygt, raskt og enkelt boligsalg. Tjenesten passer for boligselgere som ønsker å bruke lite tid på salget, ønsker en enkel og oversiktelig salgsprosess og boligselgere som skal selge boliger som har eksisterende leietakere.

Ved å benytte Hurtigbolig.no, så slipper boligselger eiendomsmeglerkostnader på normalt mellom 75.000 og 200.000 kr. På Hurtigbolig.no er det allerede potensielle boligkjøpere i kjøpsmodus som kan vurdere og kjøpe boligen på kort tid - til fastpris som er fastsatt av boligselger.

Om boligselger skulle angre eller gi opp underveis, og ønsker å selge med megler, kan boligselger ta med alt som er bestilt av takst/tilstandsrapport, nødvendige dokumenter og foto til megleren. Dette er ting boligselger må ha ved boligsalg, uansett.
16. Hva skiller Hurtigbolig.no fra andre digitale salgsverktøuy for bolig?
Det finnes ingen andre tjenester som Hurtigbolig.no på markedet i Norge i dag.

Det finnes noen nettsider og profesjonelle boligoppkjøpere som kjøper fra 10 - 400 boliger i løpet av året, men det finnes ingen markedsplass for effektivt, rakst og enkelt salg - hvor boligselgere som ønsker å selge til fastpris - kobles med boligkjøpere i kjøpsmodus.

Hurtigbolig.no vertkøyet er enkelt og trygt og leder boligselger og bolikjøper gjennom hele transaksjonen. Boligsleger kan enten bestille nødvendige tjenester via oss eller hente inn tjenestene på egenhånd.
17. For boligselger: Kan det oppstå andre kostnader enn de som er oppfårt?
Hvor mye totalkostnaden ved salg av bolig er, varierer ut i fra hvilke type eiendom som skal selges, og hvilke tjenester som boligselger bestiller. Boligselger betaler ingenting for å selge boligen via Hurtigbolig.no, men må påregne kostnader for tilstandsrapport og oppgjør (evt. fotograf).  Noen kostnader kan komme i tillegg:
  • Dersom du velger å tegne boligselgerforsikring, betaler du forsikringsselskapet for dette.
  • Dersom du velger å bestille foto eller oppgjør på egenhånd, kan disse prisene være annerledes enn prisene som står oppført i prislisten vår.
  • Om du selger en andel i et borettslag eller sameie kan det kreves inn eierskiftegebyr, eller gebyr for avklaring av forkjøpsrett. Dette kan forretningsfører eller kasserer informere om.
  • Enkelte steder med store avstander kan fotograf bli dyrere enn oppgitt. Dette vil du i så fall bli informert om før oppdraget blir utført, og du kan selvfølgelig avbestille tjenesten om du ønsker det.
  • På grunn av ny avhendingslov 1. januar 2021 vil pris på tilstandsrapport variere veldig.

Merk: forsikringsselskapet krever at det foreligger tilstandsrapport for alle typer eiendom unntatt tomt. Uten tilstandsrapport kan du ikke bestille forsikring.

Dersom det mot formodning skulle ta mer enn 12 måneder å få solgt boligen din, må du oppdatere tilstandsrapporten for at forsikringen skal være gyldig. Denne kostnaden dekkes ikke av oss.
18. Hvor lang tid må boligselger regne fra bestilling til digital/fysisk visning?
Når annonsen er ferdig og tilgjengeliggjøres for boligkjøpere, så kan det gå relativt hurtig før visning (digital eller fysisk) kan gjennomføres (normalt 1-3 dager). Merk at dersom visningen holdes før takstrapporten er ferdig, så kan boligselger og boligkjøper inngå salgsavtale med forbehold om at det ikke fremkommer vesentlige feil og mangler i tilstandsrapporten som selger ikke har opplyst om i annonsen/egenerklæringen.
19. Hvor mye hjelp får boligselger underveis?
Det er strenge regler for rådgivning under boligsalg. Hurtigbolig.no er ikke en eiendomsmegler og kan dermed, i henhold til eiendomsmeglerloven, ikke komme med konkrete tips og råd i selve salgsprosessen. Det inkluderer, blant annet, hvordan pris du bør sette og når du bør legge ut eiendommen din. Men vi kan hjelpe boligselger med mye annet, som spørsmål om verktøyet eller generelle spørsmål rundt salg av bolig. Dessuten kan vi svare på hvilke spørsmål vi ikke kan svare på.

Vår chat er åpen 9 - 20 på ukedager, 12 - 17 i helger. Kontakt oss ved å trykke på snakkeboblen nederst til høyre. Du kan også kontakte oss på post@hurtigbolig.no

På hverdager er vi tilgjengelige 9-16 på telefon: 480 74 883.

Merk: Hjelpesidene oppdateres jevnlig, basert på hva våre kunder kontakter oss om. Det kan være lurt å ta en sjekk innom der for å se om du finner den informasjonen du trenger underveis.

Innlogging

20. Hvordan oppretter boligselger en Hurtugbolig.no-bruker?
Boligselger oppretter en bruker ved å  fylle inn enkel informasjon om seg selv og boligen. Da sendes det en e-post til boligselger som forklarer neste steg.

Merk at det er gratis og uforpliktende å lage annonse for å teste Hurtugbolig.no. Boligselger kan teste så lenge som ønskelig og inngå tjenesteavtale for salg med  bankID signering når boligen er klar for å selges.
21. Hvordan oppretter boligkjøper en Hurtigbolig.no-bruker?
Boligkjøpere fyller inn kontaktinformasjon og bedriftsinformasjon (tjenesten er foreløbig kun åpen for kjøpere som er organsiert i et selskap)
22. Hvordan logger jeg inn på Hurtigbolig.no som boligselger?
Du logger inn med brukernavn og passord. Husker du ikke passord kan du trykke på “glemt passord” og opprette nytt via en epost du får tilsendt.
23. Hvordan logger jeg inn på Hurtigbolig.no som boligkjøper?
Du logger inn med brukernavn og passord.

Takst

24. Hva er takst?
Verditakst, takst eller takstrapport gjennomføres av takstperson og er en enkel verdivurdering av eiendommen som skal selges. Dette er den enkleste og mest vanlige dokumentasjonen ved salg av eiendom. Eiendomsmegler kan også utføre e-takst - som benytter det samme statistikkgrunnlaget og hvor en lokalkjent megler ofte kjenner hvordan lokalmarkedet er priset. Takst og e-takst er enkel fordi den ikke tar for seg eiendommens tilstand.

For å sikre boligselger og boligkjøper sin trygghet, så anbefaler vi alltid at det bestilles tilstandsrapport - dette er en mer grundig teknisk beskrivelse av eiendommen. Av 01.01.2022 er det kommet nye krav til tilstandsrapporter - slik at tilstandsrapporten ikke kan være laget før 01.01.2022 og ikke være eldre en 12 mnd.
25. Må boligselger ha tilstandsrapport?
Ved salg via Hurtigbolig.no, så anbefaler vi alltid at det bestilles tilstandsrapport og inngås boligselgerforsikring.
26. Hvilke takstpersoner/byggningsfagkyndige kan bestille via Hurtigbolig.no
Hurtigbolig samarbeider med landsdekkende takstforetak som har takstpersoner som er egnasjert via Norsk Takst (bransjeorganisasjonen for takstpersoner). Disse foretakene har strenge krav til kompetanse og kvalitet - dette gir et godt kvalitetsstempel på de takstrapportene som blir bestilt via Hurtigbolig.no.

Det finnes ingen offisiell, nasjonal godkjenning for takstmenn, men de siste årene har det blitt strengere krav til utdannelse for å bli medlem i takstorganisasjonene.
27. Hva er riktig salgspris?
Salgspris er den prisen boligselger legger eiendommen ut for salg for – den som står i boligannonsen. Boligselger står fritt til å sette den prisen boligselger selv ønsker.

Boligselgere setter normalt salgsprisen litt under det de ellers hadde satt som prisantydning ved tradisjonelt salg, da selger sparer meglerkostnaden og at selgere på Hurtigbolig.no ønsker et hurtig og sikkert salg.På Hurtigbolig.no tilbyr selger boligen til fastpris. Salgsprisen må naturligvis være en pris som selger finner tilsfredstillende og er komfortabel med.

Dersom selgere har prøvd å selge boligen på f.eks. Finn.no uten å lykkes, kan selger vurdere å sette prisen litt lavere enn prisantydningen var ved forrige forsøk.

Dersom boligselger har en gammel e-takst/takst, kan den lastes opp også kan det enkelt regnes ut prisutviklingen frem til dagens dato. Vi anbefaler også at boligselger følger med på finn.no og hva andre lignende boliger blir solgt for. Konferér gjerne med en lokal megler eller takstperson dersom du er i tvil hva som er en fornuftig salgspris. Det finnes også enkle oppslagstjenester som virdi.no og eiendomspriser.no, men merk at disse alltid bare verdivurdering på en gjennomsnittlig bolig i området ditt. Det kan tenkes både at boligen din bør settes ned eller opp i forhold til en slik snittpris.
28. Hva er boligen min verdt?
Prisen eller verdien på en eiendom påvirkes av flere faktorer: Eiendommen, eiendommens tilstand og etterspørselen/markedet – altså hva en kjøper er villig til å gi for boligen.

Les mer: Hurtigbolig.no sin verdivurdering.

Som selger står du fritt til å sette den prisen du selv ønsker.

Boligselgere setter normalt salgsprisen litt under det de ellers hadde satt som prisantydning ved tradisjonelt salg, da selger sparer meglerkostnaden og at selgere på Hurtigbolig.no ønsker et hurtig og sikkert salg. På Hurtigbolig.no tilbyr selger boligen til fastpris. Salgsprisen må naturligvis være en pris som selger finner tilsfredstillende og er komfortabel med
29. Har Hurtigbolig.no en boligverdikalkulator?
Ja, Hurtigbolig.no har en digital verdivurderingstjeneste som gir deg en prisvurdering når du legger inn informasjon om boligen du skal selge.

Prisvurderingen gir deg en indikasjon på forventet markedspris på boligen din.

Mange faktorer spiller inn på vurderingen; som beliggenhet, fasiliteter, standard, gjennomsnittlig kvadratmeterpris i ditt område og så videre.

Hurtigbolig sin prisvurdering baserer seg på data om solgte boliger i ditt område, og informasjonen du selv legger inn om boligen din hos Hurtigbolig.no.

Prisvurderingen er ikke en garanti, men gir deg en pekepinn på hvilken pris du kan forvente å få for boligen din. Det er likevel viktig å gjøre opp sin egen mening også da alle boliger er forskjellige. Det kan også være lurt å diskutere prisen med takstpersonen når vedkommende er innom. ​
30. Hvor lang tid tar det å gjennomføre tilstandsrapport?
Beregn 2-4 timer for befaring. Tiden avhenger av type eiendom og størrelse. Du får ofte taksten 1-2 dager etter besøket.

Boligannonsen

31. Hva er egenerklæring?
Egenerklæringsskjemaet er et dokument som boligselger selv fyller ut for å gi riktig og mest mulig detaljert informasjon om boligen. Egenerklæringen legges ved annonsen/prospektet, slik at potensielle kjøpere kan lese den. Egenerklæringen er et bindende juridisk dokument. Ofte krever bl.a. forsikringsselskaper at egenerklæring og tilstandsrapport er utfylt og ferdigstilt for kjøp av boligselgerforsikring.
32. Hvor mye detaljer skal boligselger oppgi i Egenerklæringen?
All informasjon om boligen som er relevant for boligkjøper skal oppgis av boligselger i egenerklæringen. Egenerklæringen har et fast sett med spørsmål og boligselger kan også fylle inn annen informasjon som boligselger mener bør oppgis. Dersom det er spørsmål eller punkter som du som boligsleger ikke har svar på eller ikke kan finne informasjon om, så skriver du at du ikke vet.

Egenerklæringen fylles ut på via internettet og signeres med BankID. Egenerklæringen bør være fylt ut før takstpersonen/byggningsfagkyndig utfører befaring for produktsjon av tilstandsrapporten.
33. Hva er fullmakt og når trenger boligselger dette?
Dersom det er flere eiere av boligen, så er det vanlig at én person får fullmakt til å representere alle eiere av boligen. Ved at alle eiere signerer et fullmaktsdokument, så gis én av eierne fullmakt til å håndtere salget.

Personen med fullmakt kan da akseptere et bud på vegne av alle eiere. Når kjøpekontrakten er satt opp, må alle eierne signere kjøpekontrakten.
34. Hvordan finner jeg Matrikkel, Gårds- og bruksnummer (Matrikkel og Grunnbok)?
Tjenesten er integrert mot Kartverkets oversikt, slik at matrikkelen, gårdsnummer og bruksnummer hentes inn til boligannonsen automatisk.
35. Kan boligselger ta bildene til annonsen selv?
Som boligselger kan du naturligvis ta bilder selv, men dersom du ikke har fotografi erfaring, så anbefaler vi at du bruker en som har dette og kan ta gode bilder.

For boligannonsen, så har bildene mye å si, så vi anbefaler at du eller fotograf minimum tar bilde av:

1) Fasade
2) Alle våtrom (bad/vaskerom/toaletter)
3) Kjøkken
4) Stue. Boligselger kan bestille fotograf via oss eller bestille en på egenhånd.
36. Hva bør boligselger gjøre før fotografering av boligen?
Bildene gir et godt inntrykk av boligen og det er viktig at de rommene/delene av eiendommen som blir fotografert, fremstå så ryddig, romslig og nøytral som mulig.

Vask gjerne de flatene som skal fotograferes (kjøkkenbenk, bord og gulv etc.). Vi anbefaler også at personlige eiendeler flyttes fra de rommene som fotograferes, slik at boligen oppleves så romslig, nøytral og pen som mulig på bildene. Husk at hva folk synes er “pent” - ofte varrierer, så vær litt varsom med for mange pyntegjenstander og veldig sterke farger.

Under er en liten sjekkliste for fotograferingen:
  • Rydd og fjern møbler og ting som ikke skal være med på bildene (gjelder de rommene som fotograferes)
  • Vask alle flater inkludert vinduer
  • Fjern personlige bilder, plakater eller annet som er av personlig art
  • Vask og rydd på kjøkkenbenk, spisebordet og andre flater
  • Fjern tannbørste, søppelbøtte og dobørste på bad
  • Heng opp rene håndklær og rene vaskekluter
  • Re opp sengene
  • Fjern sko og klær (legg disse i skap eller ta de bort mens bildene tas)
  • Fjern visne planter, fjernkontroller og lignende
  • Flytt bilen fra oppkjørselen
  • Klipp plenen eller måk snø
37. Hvor lang tid tar fotograferingen?
Det avhenger ut i fra boligens størrelse, men normalt vil det ikke ta mer enn 1 time etter at forarbeidet (rydd/vask) er unnagjort.
38. Hvilke dokumenter trenger boligselger for produksjon av boligannonsen?
Hvilke dokumenter som trengs vil variere fra eiendom til eiendom.

Dersom du bestiller nødvendig dokumentasjon via oss, så henter systemet nødvendig dokumentasjon for deg. Dersom du velger å innhente dokumentasjon selv, så kan du bestille “meglerpakken” fra infoland.no, som normalt inneholder det som trengs. Normalt er ferdigattest/midlertidig brukstillatelse inkludert. Dersom tomten er festet, må du også bestille festekontrakt. Priser og innhold i disse meglerpakkene vil varriere fra eiendom til eiendom.

Et alternativ er at du kontakter kommune og kartverket og bestiller dokumentene derifra. Dersom det er en bolig i sameie eller borettslag, så er det også noe dokumentasjon fra forretningsfører som må innhentes. Noen ganger er dette inkludert i “meglerpakken”, men andre ganger ikke. Dersom det ikke er inkludert, så kan dette ofte bestilles direkte hos forretningsfører.

Det som typisk hentes inn fra kommunen er grunnkart, gjeldende arealplan med bestemmelser, godkjente bygningstegninger, ferdigattest (evt. midlertidig brukstillatelse), informasjon om vann og avløp, kommunale avgifter, eiendomsskatt, evt. restanser og legalpant. Fra eventuell forretningsfører hentes typisk vedtekter, årsregnskap, årsberetning, husordensregler, årsmøtereferat, generalforsamlingsprotokoll og boligopplysninger (ofte kalt "meglerbrev").

Det er også viktig å være klar over at det kan ta noe tid før bestilte dokumenter er klare, enten du bestiller selv eller Hurtigbolig.no gjør det for deg. Erfaringsmessig bruker enkelte kommuner opp til 12 arbeidsdager, men som regel går det raskere.
39. Hva er boligens ligningsverdi?
Ligningsverdi er den verdien som en bolig/hytte skal ha når formue beregnes i selvangivelsen. Ligningsverdien fastsettes med utgangspunkt i en kvadratmeterpris fra Statistisk Sentralbyrå, samt dine innrapporterte opplysninger om eiendommen, og forhåndsutfylles i selvangivelsen.
40. Kan boligselger endre eller legge til boligannonsen underveis etter publisering?
Ja - da står det kun “sist oppdatert” og dato i annonsen.
41. Hvordan skrive en god boligannonse?
Boligannonsen skal gi et sannferdig inntrykk av eiendommen. Fremheve gjerne de gode kvalitetene ved boligen og informer om eventuelle skader og/eller reperasjoner/utbedringer. Inkluder en beskrivelse om hvilke innventar og/eller hvitevarer som er inklduert ved salg. Oppygning og tips finner du i annosevertkøyet når du starter å lage en annonse. Se gjerne på finn.no og finn inspirasjon fra lignende objekter og annonser fra ditt område. Husk å være korrekt og nøytral i beskrivelsen. Pass på at all informasjon er korrekt og at nødvendige dokumenter er lastet opp. Som boligselger er du ansvarlig for at informasjonen i boligannonsen er riktig. Foto og eventuelle plantegninger inkluderes også i annonsen.
42. Skal forskjøpsrett informeres om i boligannonsen?
Ja - dersom det er forkjøpsrett, så skal dette skal komme frem i annonsen.

Etter akseptert bud/salg vil  det være en tidsfrist for å avklare forkjøpsretten, og det bør også stå i annonsen hvor lang tid det vil ta. Les nærmere om hvordan du går frem på lenke.
43. Hvor deles boligannonsen?
Annonsen deles med boligkjøpere som har registrert seg på Hurtigbolig.no. Disse kan laste ned PDF versjon av annonsen for å vurdere kjøp.

Annonsen kan også deles via Hurtigbolig.no via facebook og andre digitale markedsføringskanaler.

Du som boligselger velger selv om du ønsker at boligannonsen skal deles i andre kanaler enn kun til boligkjøpere som har registret seg på Hurtigbolig.no. Merk at dersom boligen tilbys andre steder kan ikke prisen være lavere der enn hos Hurtigbolig.no.
44. Hva er boligselgerforsikring?
Boligselgerforsikring er forsikring som boligselger tegner i forbindelse med salg av sin bolig. Forsikringen dekker skjulte feil og mangler i 5 år etter at selger har solgt boligen. Forsikringen tilbys via oppgjørsselskapet og prisene varrierer fra hvilke bolig som skal selges. Fra 4.500 kr for de minste leilightene til maks. 65.000 kr for de største villaene. Oppgjørsselskapet vil gi detaljert innformasjon om forsikringen og betingelsene.

Som boligselger har du ansvar for at potensielle kjøpere har tilgang på mest mulig relevant informasjon om boligen du selger. En god boligselgerforsikring bør derfor stå høyt på prioriteringslisten din. Når du selger boligen din med Hurtigbolig.no, tilbyr vi en god boligselgerforsikring gjennom Gjensidige. Er du ærlig om tilstanden på boligen din og tegner en slik forsikring, har du lite å bekymre deg for.

Hvorfor tegne boligselgerforsikring?

Når du selger en bolig i Norge, har du ansvar for skjulte feil og mangler i fem år etter du har solgt boligen. Om det etter overtakelsen kommer krav fra den som har kjøpt boligen din, er det du som må håndtere det, også om du opplever kravet som urimelig. Ofte må du også gjøre noe med slike krav, og det kan fort bli kostbart.

Tegner du boligselgerforsikring, dekker forsikringsselskapet selgers ansvar i fem år etter boligsalget. ​​

Kan boligselger bli nektet boligselgerforsikring?

Noen boligselgere er kanskje redd for at man ikke får boligselgerforsikring dersom man oppgir store mangler på boligen.

Ingen vil nekte deg forsikring på grunn av boligens tilstand, det er tvert imot slik at du stiller sterkere som selger jo ærligere du er om boligens tilstand.

De fleste boligkjøpere i dag velger bolig på grunn av beliggenhet. Er det noe som må utbedres i boligen, får kjøperen nå et kostnadsestimat fra takstmannen på alt som får tilstandsgrad 3. Da kan potensielle kjøpere selv vurdere om de er villige til å oppgradere badet, bytte ut gulvet eller hva annet som er oppgitt i tilstandsrapporten.

Det finnes imidlertid noen krav som må oppfylles for å få boligselgerforsikring. – Alle privatpersoner får kjøpe forsikring, med unntak av når boligen selges til selgers familie eller personer som har bodd i den aktuelle boligen, eller hvis du selger til eksisterende leietaker. Men dette er også de eneste unntakene.

Vær ærlig om boligens tilstand.

– For å ha best mulig utbytte av boligselgerforsikringen, bør du være ærlig om boligens tilstand. Når du kjøper boligselgerforsikring, blir du bedt om å fylle ut en digital egenerklæring. Denne stiller spørsmålene på en enkel og pedagogisk måte.

Som Hurtigbolig.no-kunde har du tilgang til et godt egenerklæringsskjema som hjelper deg med å svare på alt du bør opplyse om, slik at kjøper får all den informasjonen han har krav på.

Er du ærlig når du besvarer spørsmålene i egenerklæringsskjemaet, sørger for å få på plass en god tilstandsrapport fra en takstmann, og tegner boligselgerforsikring, vil du være trygg i bolighandelen.

Hva koster boligselgerforsikring?

Prisen på en boligselgerforsikring beregnes ut fra hvilken type bolig du selger, og er en promilleandel av salgssummen. Det betyr også at du som selger ikke trenger å bla opp denne summen direkte til forsikringsselskapet, fordi boligselgerforsikringen trekkes fra salgssummen før du får salgsoppgjøret inn på konto. Du kan se oversikt over prisene her.

– Dette en liten pris å betale for å sikre deg i de neste fem årene, påpeker Sætershagen.

Med Hurtigbolig.no får du tilbud om å tegne boligselgerforsikring gjennom Gjensidige via oppgjørrselskapet. Etter å ha fylt ut den digitale egenerklæringen og noen få klikk, kan du trygt lene deg tilbake og vente på at budrunden starter
45. Takst, meglers verdivurdering (e-takst) og tilstandsrapport:
Meglers verdivurdering er en megler sin vurdering av pris på en bolig. Denne sier ingenting om tilstanden på din boligen, men baserer seg på sammenlignbare hus/leiligheter i nærheten, og tidligere salg i området. Til dette benyttes Eiendomsverdi sin prisstatistikk.

Takst (verdi og lånetakst) utføres av byggningsfagkyndig/takstperson og sier noe om markedsverdien på boligen. Dette er en overflatevurdering som ikke sier så mye om den tekniske tilstanden på boligen, men som gir en prisguiding. Også her benyttes Eiendomsverdi sin prisstatetsikk for å finne tilsvarende sammenlignbare salg.

En tilstandsrapport er en grundigere teknisk rapport om boligen din. Denne er standardisert, slik at kjøper enklere skal kunne vurdere boliger opp mot hverandre. Hvis man ønsker boligselgerforsikring krever forsikringsselskapet at man har en tilstandsrapport.<

Tilstandsrapport er den mest omfattende informasjonen du kan gi om din bolig, noe som vil fjerne mest mulig tvil hos potensielle kjøpere. Vi anbefaler derfor at du bestiller en tilstandsrapport.
46. Digital/fysisk visning mellom boligselger og boligkjøper
Når en boligkjøper er interessert i en bolig, så avtaler boligselger og boligkjøper tidspunkt for enten digital eller fysisk visning via vertkøyet.

På digital eller fysisk visning kan kjøper stille spørsmål og boligselger kan gi svar etter beste evne. Vi anbefaler at spørsmålene og svarene skrives ned i notat modulen i verktøyet, slik at begge parter er enige om hva som har blitt informert om.

Som boligselger er det lurt å gjøre noen enkle forberedelser:
  • Rydd og fjern møbler og ting som du tenker ikke skal være med på visningen (gjelder de rommene som fotograferes)
  • Vask alle flater inkludert vinduer
  • Fjern personlige bilder, plakater eller annet som er av personlig art
  • Vask og rydd på kjøkkenbenk, spisebordet og andre flater
  • Fjern tannbørste, søppelbøtte og dobørste på bad
  • Heng opp rene håndklær og rene vaskekluter
  • Re opp sengene
  • Fjern sko og klær (legg disse i skap eller ta de bort mens bildene tas)
  • Fjern visne planter, fjernkontroller og lignende
  • Flytt bilen fra oppkjørselen
  • Klipp plenen eller måk snø
47. Hva gjør boligselger med vanskelige spørsmål på visningen?
Spørsmål som boligselger ikke kan svare på, bør boligselger være ærlig på at det vet han/hun/hen ikke. Boligsleger bør notere seg spørsmålet og heller følge opp kjøper i etterkant dersom boligsleger finner ut av svaret på spørsmålet.

Kontrakt

48. Avtale om salg av bolig
Når selger og kjøper har blitt enige om å gjennomføre salget, så fyller begge parter ut og signerer (digitalt, slik at du slipper kontraktsmøte) en “Intensjonsavtale om salg av bolig”. Dette er en ferdigmal hvor relevant informasjon fylles inn automatisk. Dersom kjøper eller selger tar noen forbehold for å gjennomføre transaksjonen, så kan det skrives inn under “diverse”. Dette kan typisk være overtakelse dato, at hvitevarer skal følge med salget, at det tas forbehold om at det ikke fremkommer vesentlige feil eller mangler i tilstandsrapport og lignende forbehold.
49. Kan avtalen sendes videre?
Begge parter kan enkelt lastet ned i PDF format og sendes videre på e-post.

Selve “Intensjonsavtale om salg av bolig” blir sendt med annen relevant dokumentasjon til oppgjørsselskapet når selger og kjøper har blitt enige om å gjennomføre handelen og signert “Intensjonsavtale om salg av bolig”.
50. Oppgjør, hva er det?
Oppgjøret er håndteringen av alle formaliteter ved tinglysning, selve transaksjonen, det økonomiske oppgjøret og overtakelse. Oppgjøret må gjennomføres av profesjonelle.

I Hurtigbolig.no bruker vi Norsk Eiendomsoppgjør AS, som har gjennomført over tusen oppgjør, men du står selv fritt til å velge eget oppgjørsselskap.
51. Hva innebærer oppgjøret og hvor lang tid tar det?
Oppgjøret inkluderer blant annet å innfri/slette av selgers lån, kommunisere med kjøpers bank om sikkerhet for deres lån, overføre eierskapet fra selger til kjøper og utbetale penger til selger.

Hvor lang tid det tar å ferdigstille oppgjøret avhenger av eiendommen som selges, men normalt vil oppgjøret være klart cirka 14 virkedager etter gjennomført overtakelse.
52. Trenger boligselger verdivurdering om vi allerede er enige om prisen?
Oppgjørsselskapet er pålagt å gjøre en vurdering av om prisen på eiendommen er satt for lavt eller for høyt, for å sikre at det ikke foregår hvitvasking.

Derfor ber systemet deg laste opp et dokument som sier noe om hvor mye eiendommen er verdt, i feltet “Takst”.

Dette kan være en takst, tilstandsrapport, meglers verdivurdering eller lignende. Dokumentet behøver ikke være nytt – det kan for eksempel være en to år gammel verdivurdering fra megler.

Dersom boligselger ikke har et slikt dokument, holder det at å redegjør for prisen. Dette kan gjøres ved for eksempel å sammenligne eiendommen med en naboeiendom som nylig er solgt, eller en tilsvarende eiendom i nabolaget som ligger ute på FINN.

Deretter laster du opp skrivet under "Takst". Merk at systemet bare godtar PDF-filer.
52. Når får boligselger pengene inn på konto?
Du får pengene inn på konto etter at oppgjøret er fullført. Dette skjer når oppgjørsselskapet sender skjøtet til Statens Kartverk for tinglysning. Etter tinglysning er kjøper registrert som eier av eiendommen.

I sammenheng med hvor lang tid det tar å fullføre oppgjøret vil du normalt sett få pengene cirka 7 virkedager etter gjennomført overtakelse.
53. Gjennomføring av oppgjør og overskjøting av eiendommen:
Håndtering av det økonomiske oppgjøret, altså overskjøting av eiendommen, utføres av et eget oppgjørsselskap og ikke Hurtigbolig.no. Du får tilbud om å bruke vår samarbeidspartner Norsk eiendomsoppgjør AS til en fast og gunstig pris.

Norsk eiendomsoppgjør AS er underlagt konsesjon og eiendomsmeglingslovens regler i henhold til oppgjørsoppdraget. De har lang erfaring med å sikre kvaliteten rundt en så sentral og viktig del av transaksjonen. Du står fritt til å velge et annet oppgjørsselskap eller oppgjørsadvokat.

Valget tar du når velger å legge inn en bestilling via Hurtigbolig.no, eller ved å kontakte kundestøtte på telefon, chat eller epost. Selve oppgjørsavtalen inngås direkte mellom deg som selger og oppgjørsselskapet.

Når kjøpekontrakt er signert vil oppgjørsselskapet oversende oppgjørskontrakt med blant annet informasjon om konto for innbetalinger, skjøte og eventuelt andre nødvendige dokumenter for signatur. Oppgjørsselskapet vil sørge for at skjøtet blir tinglyst når fullt oppgjør, samt omkostninger er innbetalt og overtagelsen har funnet sted.

Signering av nødvendige dokumenter bør gjøres så raskt som mulig for å unngå forsinkelser.

Hurtigbolig.no oppfordrer kjøper og selger til å lese oppgjørskontrakten nøye.
54. Overtakelse og overtakelsesprotokoll
Overtakelse kan først skje når kjøperen har innbetalt fullt oppgjør i henhold til kjøpekontrakten til klientkontoen som håndtereres av oppgjørsselskapet.

Velger du Norsk eiendomsoppgjør AS benyttes en elektronisk overtakelsesprotokoll. Lenke til protokollen sendes via SMS til kjøper og selger før overtakelsen. Overtakelsesprotokollen kan signeres elektronisk, og selger og kjøper fyller den ut sammen på overtakelsesmøtet.

Partene fyller ut overtakelseserklæring i fellesskap og leser av strømmen. Kjøper mottar alle nøkler og kan ta boligen i bruk.

Merk: Hurtigbolig.no anbefaler å sette dato for overtakelse minst 3 uker fra budaksept, siden oppgjørsselskapet trenger tid for å for å gjennomføre sin prosess.
55. Innfrielse av boliglånet i forbindelse med oppgjøret
Oppgjørsselskapet innfrir alle tinglyste og utinglyste lån, legalpant og heftelser i eiendommen som ikke skal overtas av kjøper. Typiske heftelser er selgers banklån, eventuell restanse på fellesutgifter og/eller kommunale avgifter. Pengeheftelser som ikke overtas av kjøper slettes for selgers regning.
56. Må jeg bryte fastrente avtalen jeg allerede har ved kjøp/salg?
Nei, du må ikke bryte fastrenteavtalen du har med banken dersom du selger eller kjøper bolig.

Ta kontakt med banken din i god tid før overtakelsen angående flytting av lånet. Da kan banken bytte ut den gamle boligen og sette den nye boligen som sikkerhet.

Dersom du kjøper en bolig som er verdt langt mindre enn den gamle kan dette påvirke hvorvidt banken lar deg bytte sikkerhet. Derfor er det viktig at du tar kontakt med banken din tidlig.
57. Hva er et skjøte?
Skjøtet er dokumentet som brukes for å overføre en eiendom fra selger til ny eier.

Dette er noe som oppgjørsselskapet tar seg av for deg, noe som betyr at du ikke trenger å foreta deg noe i forhold til det: dette går av seg selv på en sikker og trygg måte.

Oppgjørsselskapet sender inn skjøtet etter at kjøpesummen er innbetalt til oppgjørsselskapets klientkonto og overtagelsen er gjennomført.

Når skjøtet er tinglyst hos Statens Kartverk vil kjøper bli registrert som eier/hjemmelshaver av eiendommen i grunnboken.

Du kan lese mer om skjøtet på Kartverkets nettsider
58. Må styret i borettslaget godkjenne ny eier?
Noen borettslag har vedtekter som sier at nye eiere må godkjennes av styret. Etter budaksept, sender du en søknad til styret og ber om godkjenning av ny eier. Kjøper har ikke rett til å ta boligen i bruk før søknaden er godkjent. Du finner et ferdig utfylt brev om styregodkjennelse under punktet kontrakt i annonsen din.
59. Hvor lang tid tar det før selgers pant slettes i fra grunnboken?
En pant registreres normalt sett for å gi sikkerhet for et boliglån eller andre lån som er tatt med sikkerhet i en eiendom.

Selger eller kjøper du gjennom Hurtigbolig.no sørger oppgjørsselskapet for at alle lån blir betalt ned og pant slettes. Det betyr i praksis at ny eier overtar boligen fri for selgers lån og pengeheftelser.

Hvor lenge prosessen tar varierer fra bank til bank. Normalt sett vil det ta 1-2 uker, men det kan også ta alt fra tre uker til seks måneder.

Oppgjørsselskapet følger opp og purrer om banken ikke sletter sin pant.
60. Er gevinst ved boligsalg skattepliktig?
Normalt sett anses gevinst ved salg av eiendom som alminnelig inntekt, og er skattepliktig. Samtidig er det flere faktorer som spiller inn, og gevinst ved salg av bolig og fritidseiendom kan få skattefritak, avhengig av eiertid og botid/brukstid. Besøk Skatteetatens hjemmesider.
61. Trengs det ekstra dokumentasjon for festet tomt?
Dersom eiendommen som skal selges ligger på en festet tomt, må festekontrakten være en del av dokumentasjonen. Dersom du bestiller innhenting av nødvendig dokumentasjon, vil kontrakten automatisk inkluderes i pakken.

Dersom du ikke har bestilt dokumentasjon kan vi likevel bestille kopi av festekontrakt for deg til en pris på 550,-. Ta kontakt via chat, epost eller telefon, så hjelper vi deg.

Dersom du allerede har eller selv innhenter festekontrakten, kan du laste den opp i PDF-format i seksjonen nødvendig dokumentasjon, eller sende den til oss på post@hurtigbolig.no

Vi tar forbehold om at prisen kan endre seg.

Overtakelse

62. Når er det vanlig å ha overtakelse?
Dato for overtagelse avtales i budrunden. Vi anbefaler å sette dato for overtakelse minst 2 uker fra budaksept, da oppgjørsselskapet trenger litt tid for å for å gjennomføre sin prosess.

Overtakelse kan først skje når kjøperen har innbetalt fullt oppgjør i henhold til kjøpekontrakten til klientkontoen som håndteres av oppgjørsselskapet. Velger du Norsk Eiendomsoppgjør AS benyttes en elektronisk overtagelsesprotokoll. Lenke til protokollen sendes via SMS til kjøper og selger før overtakelsen. Overtagelsesprotokollen kan signeres elektronisk, og selger og kjøper fyller den ut sammen på overtagelsesmøtet.
63. Hvordan avtales overtakelsestidpunkt?
Dato for overtagelse, og eventuelt andre forbehold, blir avklart i “Intensjonsavtale om salg av bolig”. Hurtigbolig.no anbefaler å sette dato for overtakelse minst to uker fra salgsdato, da oppgjørsselskapet trenger noe tid for å for å gjennomføre oppgjørsprosessen.

Overtakelsen skjer etter at oppgjørsselskapet har fått alle formaliteter på plass. Å endre overtagelsesdato etter at kontrakten er signert kan ordnes relativt raskt.

Selger og kjøper må da bli enige om ny overtagelsesdato, og kontakte Hurtigbolig.no sin kundeservice slik at ny kontrakt kan lages. Begge parter må deretter signere den nye kjøpekontrakten med BankID.
64. Hva må gjøres før overtakelse?
Det viktigste er å tømme og vaske boligen. Ikke glem å vaske hvitevarer, innsiden av skap og tømme eventuelle boder.

Så er det bare å finne frem alle nøkler og gjøre klar overtakelsesprotokollen.
65. Hvordan gjøres overtakelsen?
Når datoen for overtagelse er kommet, og eiendommen er vasket, ryddet og klar for nye eiere, er det ikke mye som gjenstår. Sammen med kjøper går dere gjennom eiendommen og leser av strømmen. Begge parter fyller ut og signerer overtagelseserklæringen, og du leverer fra deg alle nøkler.
66. Hva er overtakelsesprotokoll?
I overtagelsesprotokollen bekrefter selger og kjøper at de har gått gjennom boligen, og at alt ser ok ut. Om kjøper for eksempel ikke er fornøyd med vaskingen, kan man bli enige om en kompensasjon – enten i form av penger eller at man får en ny sjanse til å vaske ut.

Velger du Norsk Eiendomsoppgjør AS benyttes en elektronisk overtagelsesprotokoll. Lenke til protokollen sendes via SMS til kjøper og selger før overtakelsen. Overtagelsesprotokollen kan signeres elektronisk, og selger og kjøper fyller den ut sammen på overtagelsesmøtet.
67. Hvordan fordeler vi fellesutgifter/kommunale avgifter?
Det er normalt at selger gjør opp for inneværende måned eller kvartal. Alternativt kan partene gjøre opp seg imellom på overtagelsen.